Eva Cameán, del blogue Clarión, entrevista a Inaciu Galán y González  (1986, Xixón), escritor, periodista, profesor y activista na defensa de la llingua asturiana.
Ente la so obra destaquen llibros como Patria en pallabres menoresTierra podre, Cartes nel horru…  Pero tamién escribió llibros infantiles como Nel, el coríu que nun sabía nalar.
Forma parte de la so obra tamién el Diccionariu básicu inglés-asturianu/asturianu-inglés, asína como publicaciones rellacionaes cola toponimia, vocabulario asturianu etc.
Inaciu participó en delles publicaciones y obres collectives como revistes, diarios, llibros etc Y foi presentador de diferentes espacios en radio y televisión como Xuventú d’anguaño y Asina foi…el surdimientu (Onda peñes) por esti últimu programa algamó’l premiu Enriqueta González Rubín de periodismu.
Angüaño presenta’l programa de la TPA Mundu Sidreru y collabora col espaciu de educasturTV na Tpa dando clases d’asturianu.
Al rodiu de la lliteratura tamién algamó dellos premios como el segundu premiu nel II Concursu Minimorium de rellatu hipercurtiu por La viesca n’ochobremención Especial nel III Premiu de Poesía de Primavera de Piloña pol poemariu Los Xarrones de l’Alcordanzaprimer premiu nel I Concursu de rellatu curtiu Muyer y participación pol rellatu Suañar en tiempu de guerra y Premiu Pepe Campo de monólogu dos vegaes, en 2006 y en 2008. Amás foi cuartu premiu nel I Certame de Rellatu Curtiu La Caleya, dau pol Conceyu d’Astorga (Lleón), pol cuentu El ruíu que facíen les piedrines.
Inaciu ye uno de los fundadores y coodirectores de la revista lliteraria Formientu, y lleva tola vida participando mui activamente nel activismu cultural al traviés de delles asociaciones y movimientos como’l Conceyu Universitariu pol Asturianu, l’Ateneu Cultural Xuan María Acebal, l’asociación cultural l’arribada, o Iniciativa pol Asturianu que presidió dende’l añu 2012 hasta’l 2019.
Güei vamos a conocelo un poquitín más cola nuesa entrevista rescamplu 
Bones Inaciu, ¿cómo lleves la cuarentena? 
Mui bones, Eva. La cuarentena llévola bien, nun tuvi munchu tiempu a recordar que nun podemos salir de casa. Llevaba meses mui metíu per casa, porque tuvi acabando la tesis doctoral y venía entrenáu de circunstancies asemeyaes. Con too, ye mui distinto. Cuando vi a tanta xente xugándose la vida: los sanitarios, la xente que tenía de siguir trabayando nos supermercaos, llimpiando, nes fábriques… Lo que pensé ye, ¿qué puedo aportar yo nestes circunstancies? Y entós intenté ayudar nel edificiu, ufriendo ayuda a les persones de más riesgu, animando a los vecinos del patiu como puedo: charrando, celebrando vermús les fines de selmana, etc.
Amás, como profesor d’asturianu nun institutu siguimos trabayando dende casa, unviando xeres, corrixendo, etc. Ye por ello que m’ufrí voluntariu pa poner clases d’asturianu nel programa EducasturTV na TPA, yá que tenía los medios p’autograbame en casa y amás cunto cola collaboración de Lluis Fanjul, faciendo un llabor escelente nel montaxe. Y asina, ensin planificalo muncho llevamos cuasi venti capítulos grabaos.
Y nel ámbitu cultural, pues estos díes participando en tolo que me piden: videos recitando, llectures, grabé un curtiumetraxe, presenté’l mio últimu llibru, «Cartes nel horru», que salió d’imprenta poco enantes de la cuarentena, di una conferencia online, aporté testos pa un par de llibros colectivos que salieron estes selmanes, participé en medios… Y sobre too organizando con Diego Solís el #FormientuEnCasaFest, col que llevamos 60 díes ensin parar con actividaes, gracies a la xenerosidá del sector cultural asturianu, comprometíu cola sociedá y col idioma. Tamién dende Cuatro Gotes Producciones, tamos entamando actividaes y festivales culturales con entidaes que tán apostando pola cultura asturiana nestos momentos, y presta cuando trabayes en coses nes que crees.
Con tolos proyeutos nos que tas metío, quédate tiempu pa lleer y escribir?
Hai tiempu, non muncho (rises), pero hailu. Fui seleccionáu pol programa «Asturies, cultura en rede» p’amosar en videu’l procesu creativu en cuarentena y eso valióme pa parar tamién un poco a facer por escribir y reflexonar. Anque foi duro, parase a escribir supunxo un exerciciu que me dexó mui tocáu esos díes. Lleer toi lleendo mui poco, pero toi teniendo la suerte de falar muncho con escritores, músicos y en xeneral, xente de la cultura, colos qu’agora tienes un pocoñín más de tiempu pa parase a falar per teléfonu o videoconferencia. Ye mui arriquecedor porque nunca enantes tábemos toos pasando más o menos pelo mesmo al mesmu tiempu, de forma tan global.
¿Qué xéneru te presta más pa escribir?
Depende del momentu. Creo que los microrrellatos nun se me dan mal del too. Pero tampoco tuvi’l vagar pa poneme con obra narrativo de más llargor. La poesía tamién tien un aquello de desfogar y de parase a reflexonar sobre la estética de la pallabra y tien tamién los sos momentos nos que presta. 
¿Xéneru que más te presta lleer?
Lo que más me presta lleer ye ensayu ya investigaciones hestóriques y lliteraries. Va años, en clases col profesor Xulio Viejo, na Facultá de Filoloxía, pola esoyeta de llibros que fixi, díxome que paecía un llector mui prágamaticu, que buscaba obres que fueren más allá del esfrute de la llectura. Paezme qu’acertó. Préstame saber más, y eso xenérame más interés que la llectura de ficción, anque tamién hai momentos pa esi esfrute.
¿Tienes dalgún vezu o zuna a la hora de ponete a escribir?
La poesía escríbola enantes a mano y la narrativa directamente a ordenador, polo xeneral. Soi escritor nocherniegu, eso siempres.
¿Qué zunes llectores mos puedes confesar?
Nunca me fuercio a rematar un llibru si nun me presta. Nun siento arguyu de llector nesi sentíu. Si un llibru nun me presta o nun puedo con él, suelo abandonar. Hai tanto pa lleer que me paez absurdo forciase. Anque hai llibros nos que pases per partes que nun te presten y dempués camuden. Siempres te queda la dulda si abandones, eso ye verdá.
¿El to escritor/a de cabecera?:
Como poetes: Marta Mori, Berta Piñán, Nené Losada, María Esther García López, Vanessa Gutiérrez, Lourdes Álvarez… Con too, soi más d’escoyer poemes qu’autores. Por eso lo que más me presta ye les antoloxíes y llibros colectivos. Nel ámbitu del ensayu sobre llingüística, Ramón d’Andrés ye mui interesante. N’estudios de lliteratura, Vicente García Oliva y Xuan Xosé Sánchez Vicente. En narrativa préstame Milio Rodríguez Cueto, Pablo Rodríguez Medina, Xuan Bello, Esther Prieto y Adolfo Camilo Díaz. Tamién ye verdá que me presta pola vida lleer autores nuevos, pero como son toos amigos y amigues, nun tengo favoritos (rises).
¿El to llibru clásicu preferíu?
Voi dicir dos, del tiempu del Franquismu. Sol en los pomares, de Matías Conde, escritu dende l’exiliu en Méxicu, y L’alborá de los malvises, de Constantino Cabal, escritu dende Asturies por un autor cercanu al réxime. Los dos representen valores mui estremaos, pero falen de la tresversalidá del idioma y son obres d’una calidá poques vegaes iguales nel tiempu de la dictadura. Claro, qu’agora vengo mui condicionáu poles llectures pa la tesis d’estos meses trás (rises). 
¿Tas trabayando en dalgún llibru/escribiendo daqué actualmente?
Tengo cosines entamaes, pero nada serio. Los meses últimos nun fueron mui creativos, tolos esfuercios diben empobinaos a escribir páxines de la tesis. Nun había munchu tiempu. 
¿Si tuvieres qu’escribir un llibru con otra persona, a quién escoyeríes?: Prestaríame escribir cualquiera de los y les autores de la mio xeneración, porque siento muncha cercaía. Si de lo que falamos ye d’autores antiguos, prestaríame poder escribir a cuatro manes con Xosefa Xovellanos. Yera una muyer valiente, coles idees clares. Tampoco nun taría mal facer esi exerciciu con Enriqueta González Rubín. Son muyeres que m’apasionen poles sos obres y sobre too poles sos figures.
¿Un llibru que nun fueras quien de rematar?
Munchos. Nun avaga la vida pa lleer tolo que va acumulando unu. Na mesina suelo tener ente ocho y venti llibros que van circulando selmanes o meses…
¿Tienes dalgún personaxe lliterariu preferíu?
Xuan Bello como personaxe autobiográficu, como protagonista de les sos propies obres paezme que ta mui llográu, que consigue metete nes sos hestories.
¿A qué escritor revivirías pa que pudiera siguir escribiendo?
A Celso Amieva. La so obra n’asturianu ye mínima pero ablucante. Los versos de «Solu», unu de los pocos poemes nesti idioma, qu’amás musicó Nuberu, son perguapos: «El corazón fríu / llate picu abaxu. / Ximielga con murria / la fueya’l carbayu.
¿Un llibru col que llorasti?
Va poco, grabando un documental que toi preparando sobre muyeres escritores, tuvi con Carmen Ojea y recordaba una dedicatoria que me fixo cuando yo tenía doce o trece años y vieno de visita al mio colexu. Yera un llibru xuvenil «Betsabé no puede dormir». Y la dedicatoria diz: «Pa que sigas llorando colos mios llibros». Foi lo que-y dixi aquel día. Soi d’emocioname fácil, podría dicir munchos llibros que me fixeron llorar.,
¿El llibru que más te marcó y que-y recomendaríes a tol mundu?
Paezme mui difícil. Marcóme muncho l’Antología del Bable, proque yera l’únicu llibru n’asturiau qu’había en casa mios güelos cuando yera pequeñu. Y ver l’asturianu per escrito yera como un shock absolutu, pa min que nun tenía escolarización de l’asignatura de llingua asturiana. Sicasí, nun ye un llibru que recomendaría a naide la verdá. Pa recomendar quiero más siempres conocer los gustos de la persona y adaptame. 
¿Cuála ye la to llectura actual?
Ando muncho per Orfandá, de Marta Mori. Y toi lleendo y relleendo obres en gallego-asturianu estos díes tamién, porque toi siempres intentando meyorar el mio precariu usu d’esta llingua d’Asturies. 
¿Un llibru que tengas munches ganes de lleer?
«Un guaje de barrio» (Trabe, 2020), de Chema Castiello. Sacólu va unes selmanes y morrió va unos díes. Ye’l so primer llibru n’asturianu y acabó siendo l’últimu en vida. Ye una persona a la qu’apreció pol so llabor y qué meyor homenaxe que lleelu. Amás, el llibru fala de la so vida en Xixón, un Xixón mui estremáu del que viví yo, de xuru. Tengo curiosidá. 
¿Tapa dura o tapa blanda?
Llibros bien editaos, con diseñu guapu y que duren. Nun me gusten los llibros d’usar y tirar. 
¿Llibros llargos o curtios?
Quiero más les llectures curties. Si una hestoria pue cuntase en cien páxines nun necesito que me demuestren que son grandes novelistes con cuatrocientes. 
¿Sagues o autoconclusivos?
Autonconclusivos y con finales zarraos dafechu. Al final nun quiero duldes. 
Tienes curiosidá por saber que respondería nesta entrevista:  Marta Mori y Xuan Bello.
Y ya pa rematar,
¿Qué llectura nos recomiendes pa estos díes? 
Güelu Ismail, d’Esther Prieto. Una novela curtia y prestosa, qu’amás ta colgada de baldre gracies a la xenerosidá de l’autora y editora.