Lourdes Álvarez foi reconocida col Premiu Nacional de Lliteratura Asturiana el 31 de xineru d’esti añu y que convoca l’Academia de la Llingua Asturiana cada dos años. Güei, en Formientu, falamos con ella del reconocimientu, la so xera lliteraria y la situación de la lliteratura.
Norabona pol Premiu Nacional de Lliteratura Asturiana. ¿Qué sentisti cuando s’anunció y qué supón pa ti recibir esta reconocencia?
Munches gracies. Al recibir la noticia sentí a lo primero incredulidá y depués una emoción intensa. Esta reconocencia amás d’afalagar la vanidá supón un estímulu grande pa siguir creando.
¿Cómo entamasti na lliteratura asturiana? ¿Qué papel xugó Nel Amaro nesi momentu?
Na revista Del Aráu a la pluma vi per vez primera, a los dieciséis años, un testu escritu n’asturianu y un poema que me paeció guapísimu, ‘Tedium vitae’ de J. Benito Alvarez-Buylla. En Turón, alredor de Nel Amaro y la Casa de la Xuventú, na revista El Cuélebre Literario, había un espaciu pa la poesía qu’acoyía tamién testos n’asturianu. Nel Amaro foi amigu, llector y impulsor de les pimeres creaciones. Les revistes Lletres Asturianes y Adréi permitiéronme dir mostrando lo qu’escribía hasta que, nel añu 1991, la editorial Älvízoras publicaba’l llibru Aldabes del olvidu.
Cola to obra crees un mundo orixinal y propiu, ensin importancia de les modes.
¿Cómo ye’l to procesu de creación?
Siempre lleí muncho, demanera poesía. Cuento que’l subconciente nútrese de les llectures qu’inflúin de forma indeterminada nel qué y nel cómo escribo. Les modes nun les tuvi en cuenta. Yo cunté lo que quixe o necesité cuntar en cada llibru, la fechura vienme determinada en cada momentu acordies colo que quiero dicir.
El xuráu destaca “una voz fuerte qu’alluma la hestoria y el destín de la muyer”. ¿Ye daqué premeditao o daqué natural pola condición de xéneru?
Les muyeres protagonicen dellos de los mios poemes dende qu’entamo a escribir poesía. Escribo de lo que veo, de lo que vivo, de lo que me producen eses vivencies tratando de trescender esa realidá. Nesa realidá tan elles, toi yo, por eso me paez normal qu’escriba d’elles, tan ehí. Necesitaba falar d’elles nun intentu de redención, vamos dicilo asina y pa que se viera la inxusticia de la desigualdá en tolos sentíos na que vivíen/viviémos les muyeres.
Tienes prácticamente n’imprenta la to obra completa, ¿cómo foi volver sobre la to poesía?
En delles ocasiones prestóme, foi revivir los momentos qu’inspiraron los poemes o sobre’l procesu de la so creación. Otres veces saturaba un poco y tenía que dexar la llectura de revisión pa meyor momentu.
¿Qué vamos ver (amás de la obra síntesis que va asoleyer l’Academia) nuevo na obra de Lourdes Álvarez?
Toi trabayando n’otru proyectu, al mio ritmu, que nun se cuando voi dar por rematáu.
¿Cuál crees que ye la situación de la lliteratura asturiana, y en particular de la más moza?
La lliteratura n’asturianu ta nun momentu bonu mesmo en cantidá como en calidá. Coinciden amás n’activo unes cuantes xeneraciones d’escritores ( dende los nacíos nos años cuarenta del sieglu pasáu hasta los pertenecientes yá a esti sieglu, casu del ganador del Premiu Enriqueta González Rubín de Narrativa moza na edición del añu 2022. Tamién la presencia de muyeres escritores va medrando en tolos xéneros, y ye un datu significativu, anque entá tenemos que siguir esforzándonos pa dar lo meyor que podamos dar a la lliteratura asturiana;toi convencía de que va ser muncho.
En resume, nel mio entender tamos en un bon momentu a nivel creativu y divulgativu. Les canales de difusión nueves que visibilicen lo que se ta faciendo lliterariamente son de munchu valir.
¿Crees que necesita más sofitu dende les instituciones?
La lliteratura y la llingua asturiana necesiten d’un apoyu institucional potente si nun queremos que se pierdan.
¿Qué papel te paez que xuega la poesía na sociedá d’aguaño?
El mesmu papel que les artes en xeneral, cumple cola faceta humanizadora y estética de la vida.
Cola to trayectoria, ¿qué-y diríes a esa xente que ta empezando nel mundu lliterariu?
Siempre digo que pa escribir ye mui recomendable lleer a los modernos y a los clásicos; tamién incorporar a la esperiencia personal conocimientos básicos pa entender otres artes.